Danmark er fyldt med lokale madhelte, som sørger for, at danske børn og unge får sunde og bæredygtige madvaner tidligt i livet. Mandag den 30. oktober hyldes de af fødevarebranchen ved Arlas årlige prisuddeling Generation Food Award, når syv priser skal uddeles.
Køkkenmedarbejderen, der serverer blomkål som ”blomsterkål” i alle regnbuens farver. Biologen, der tager skolebørn med på sanketure og omdanner høsten til lækre måltider. Og diætisten, der hjælper syge og sårbare børn med at holde fast i deres madglæde.
De er blot tre ud af 21 nominerede, når fødevarebranchen hylder Danmarks lokale madhelte til Generation Food Award 2023 den 30. oktober i Industriens Hus. Arla står bag begivenheden, som siden 2017 har fejret de ildsjæle, der sikrer, at de næste generationer tidligt i livet får sunde og bæredygtige madvaner.
”Det er utroligt vigtigt for os at hylde de mange ildsjæle, som hver dag gør en positiv forskel for børn og unges madvaner. Både for at skabe motivation for at fortsætte deres fantastiske arbejde, men også for at inspirere andre lokale madhelte til at gøre dem kunsten efter. Det er jeg glad og stolt over, at Arla er en del af,” siger Henrik Lilballe Hansen, landedirektør i Arla Danmark.
Sociale medier er børns største kilde til madinspiration
Ved Generation Food Award 2023 uddeles i alt syv priser. Lige fra ’Årets Stjerneskud’, der hylder dem, der inspirerer børn og unge til at dykke ned i havets spisekammer, til ’Årets Fællesskaber’, hvor dem, som skaber madfællesskaber blandt børn og unge, hyldes.
Men i år er der en pris, der giver mere mening nu end før. En helt ny analyse fra Arla Fonden viser nemlig, at børnenes absolut største kilde til madinspiration, er sociale medier. Og det er derfor særligt relevant i år, at Arla Fondens børnepanel med seks børn i alderen 13-14 år indstiller tre madinfluencere til ’Børnenes Pris’.
”Generation Food Award er en fejring af dem, der går den ekstra mil for at give børn og unge sunde og bæredygtige madvaner. Derfor er det kun naturligt, at børnene selv har en pris, hvor de får mulighed for at hylde dem, der inspirerer dem allermest til at gå i køkkenet og lave mad,” siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden og juryformand.
”Arla Fondens seneste analyse og børnepanelet bekræfter, at madheltene på sociale medier har en positiv indflydelse på børnenes madvaner, og det skal de selvfølgelig hyldes for. Og for os i Arla Fonden er det enormt gavnligt at se, hvem det så er, der inspirerer dem mest,” siger hun.
De lokale madhelte er indstillet af danskerne
De øvrige seks priser ved årets Generation Food Award, er indstillet af danskere fra hele landet gennem en kampagne på mælkekartoner og sociale medier.
De syv prisvindere kåres mandag den 30. oktober 2023 i Industriens Hus i København.
Alle priserne er sponsoreret af hver deres aktør fra fødevarebranchen, herunder Danmarks Fiskeriforening, DI Fødevarer, Føtex, Madkulturen, Svansø og Arla selv. Award-partnernes bidrag går ubeskåret til Arla Fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og bæredygtige madvaner.